14 September 2010

.terpesona dengan ibu.

perangai suka menyakat itu sinonim dengan aku.


tapi dengan keluarga dan member kamceng, 


yang lain dah sebati menggelar aku sombong.


ngee. 


itu aku, bukan engkau yang peramah ! *aku memerli*




aku suka melihat ketawa, senyuman


lagilagi senyuman dan gelak seorang ibu, bunda, emak, momma atau amma. 


ngee.


ibu, bunda, emak, momma atau amma,


mereka sama sahaja,


bersabar dengan anak-anak,


berkorban demi anak-anak,


indahnya menjadi seorang ibu, bunda, emak, momma atau amma.




contoh: 


aku sengaja memanggil bunda berulang kali,
bunda menjawab, 


"ya, ya, ya, ya, ya, ya, ya, ya, ya dan yang terakhir ... ya anak mak .. nak ape ?"


kesian, sedih, sebak dalam hati


bunda sabar menjawab panggilan aku yang sememangnya ingin bergurau.


situasi lain, 
tapi cara yang sama,
bunda memanggil aku berulang kali,
dan aku menjawab,


"ya,ya,ya,ya dan yang terakhir ... iya mak. nak ape ni? hesh!"


berulang kali rasa terkilan bila teringat jawapan ini yang aku berikan.


bila rasa bersalah tiba,


aku cuba dekat dengan bunda,


aku tanya, pernah tak bunda menyesal ada anak nakal macam aku ?


bunda jawab, 
dia tak pernah menyesal, tanggungjawab dia didik anak-anak selagi ade hayat,
dia tetap sayang walau apa salah sekalipun.




hebatnya seorang ibu, bunda, emak, momma atau amma,
heart you, mommabear !