21 January 2011

tuding jari

bonjour!

ingatan untuk aku, kau dan umumnya KITA .. manusia acap kali akan salahkan orang lain sebelum sedar kesalahan diri sendiri. aku perasan hal ini bila ianya berlaku pada diri aku takpun isu keadaan sekeliling. contohnya, bila hamba Allah ni kena saman sebab melebihi had laju, habis dimakinya pegawai polis yang hanya menjalankan tanggungjawab. bila mat rempit bilang dia jadi macam tu sebab mak ayah sibuk bekerja dan tak hiraukan anak-anak. bila pelajar repeat (gagal dalam subjek tertentu), pasti ada yang menyalahkan pensyarah sengaja menggagalkan mereka. MUDAH kan kita menuding jari telunjuk yang satu kepada orang lain, sedangkan kita tak perasan empat jari lagi mengarah ke kita. maaf! ini pendapat aku. kadang-kadang kesilapan menuding juga berlaku dalam hidup aku, aku menuding orang itu ini yang salah, bila aku muhasabah diri, ada juga kesilapan itu adalah dari aku. jom? kita banyakkan lihat salah diri kita sebelum salahkan orang lain.

au revoir !