23 December 2010

.pelekat L dan pelekat P.

aku teringat masa aku kecil kecil dahulu, aku kanak kanak yang pendiam bila berdepan dengan orang ramai tapi petah bila berdepan dengan keluarga sendiri. masa aku kecil, ayah rajin kerja luar daerah, luar negeri *omputeh kata: outstation* , yang bestnya bila ayah outstation mesti ayah bawak sekali mak dan kami adik beradik empat orang ni. aku masa tu baru pandai membaca so dalam perjalanan nak ke suatusuatu tempat tu konfem-lah aku ni akan baca apa je yang terpampang kat signboard ke banner ke dan lainlain lagi. nak dijadikan cerita aku ternampak kereta kat depan ni ada pelekat L, lepas tu satu kereta memotong kereta ayah dan kereta itu ada pelekat P, so otak kanak kanak aku ni laju je membuat eksperimen sendiri dan cakap kuat kuat, "ayah, L tu lelaki kan ? kenapa yang bawak tu perempuan? tadi kereta yang potong kita tu P, P kan perempuan kenapa yang bawak tu lelaki pulak? hurmm..." ayah dengan mak yang dengar pun gelak gila gila diikuti dengan gelak tawa tambahan oleh kakak kakak dan abang. last last, ayah explain, "dek, L tu Latihan, P tu Percubaan, nanti adek dah besar dah boleh ambil lesen nanti adek tau la". sekarang, aku dah ade lesen pun, tapi masa aku tengah belajar driving, ayah dah takde dah, dah meninggal.


.seronok jadi budak.